HR zkratka nejsou pouhá dvě písmena. Za těmito písmeny se totiž ukrývá dlouhá historie a lze ji chápat z několika perspektiv. Na HR zkratku můžeme nahlížet z pohledu terminologie, rozsahu činností i již zmiňovaného historického kontextu.

Hlavní rozdíly mezi personalistikou a HR

HR zkratka se vryla do myslí lidí až poté, co se začala oblast lidských zdrojů více rozvíjet. Do té doby můžeme mluvit o tzv. personální administrativě, zkráceně personalistice (personálním oddělení).

Tato personální administrativa se zabývala převážně technickými aspekty. Řešila hlavně náplň práce, najímání pracovníků a jejich odměňování. Kontrolovala docházku a celkové hodnocení zaměstnanců. Nezaměřovala se na vztahy a návaznosti v rámci zaměstnanců a společnosti. Neřešila důležitost angažovanosti pracovníků, motivaci ani dopad těchto aspektů na celkovou výkonnost.

Jelikož však firmy začaly pociťovat nárůst konkurence, donutilo je to přejít na strategické plánování, aby byly schopny předvídat změny, které mohou na trhu nastat. HR tedy řeší efektivní využití zaměstnanců k dosažení cílů organizace i jednotlivců. HR se zaměřuje na lidskou stránku společnosti a pomáhá tak efektivně jednat se zaměstnanci nejen v průběhu zaměstnaneckého poměru, ale i při náboru a následném rozvoji. Oddělení lidských zdrojů přemýšlí nad tím, jaké zaměstnance firma potřebuje a jakou mají mít kvalifikaci.

Ve zkratce tedy můžeme říct, že personální administrativa se zabývala především administrativními úkoly, vedla záznamy a dohlížela na dodržování pracovněprávních předpisů. Human Resources, na rozdíl od personální administrativy, řeší řízení lidských zdrojů a klade důraz na strategické plánování, získávání talentovaných nováčků a dbá na rozvoj a angažovanost zaměstnanců.

HR zkratka a její historie

HR zkratka, jakožto Human Resources se používá posledních cca 15 let. Její význam však není jen o tom, že by byla zkratka HR módní, ale za celým HR se skrývá dlouhá historie.

HR, tedy oblast lidských zdrojů, se začala formovat v 19. století během průmyslové revoluce. Začalo být tehdy čím dál jasnější, že pro úspěch společnosti jsou důležití lidé, kteří v ní pracují. Do té doby byly lidé považováni jen za „artikl“, který vykoná zadanou práci a dostane za to zaplaceno. Jednalo se především o personální administrativu, kterou zmiňujeme výše.

Celá historie HR odráží vývoj organizačních postupů a změn v personálních odděleních. Začalo to zřízením prvního HR oddělení a dostáváme se do éry strategického řízení lidských zdrojů.

Přibližná časová osa vzniku HR

  • Začátek 20. století: Založení prvního HR oddělení.
  • 20. léta 20. století: Vznik odborů a sdružení pracovníků, začínají se více řešit pracovní vztahy a pracovní postupy.
  • 1910 – 1930: Zavedení principů řízení zaměřených na efektivitu a produktivitu.
  • 40. léta 20. století: Zaměření na nábor kvalifikovaných zaměstnanců.
  • 50 – 60. léta 20. století: Vzestup průmyslové psychologie a rozvoj HR lídrů. Začíná se řešit well-being zaměstnanců a jejich angažovanost.
  • Dále až k dnešní době: Řeší se diskriminace, zakládá se antidiskriminační politika, integrují se nové technologie a dochází k revolučním změnám v oblasti HR napříč společnostmi.

Jaké činnosti se pod HR zkratkou ukrývají?

Abychom přiblížili činnosti HR trochu více, podíváme se nyní na několik činností, které se pod HR zkratkou skrývají.

1.) Nábor talentů a jejich udržení ve společnosti

Nábor talentů je jednou z činností každého HR oddělení. Aby firma fungovala a posouvala se k vytyčeným cílům, potřebuje mít ve svých týmech schopné a angažované zaměstnance. Proto je nábor kvalifikovaných nováčků klíčový. Nad náborem a potřebami nových pracovníků uvažuje ve společnosti HR spolu s manažery na základě strategického plánování.

Výběrová řízení by měla být efektivní a nastavená tak, aby prověrka kandidátů odhalovala skutečně potřebnou kvalifikaci k dané pracovní pozici. HR je zároveň zodpovědné za udržení těchto šikovných zaměstnanců ve společnosti. Proto je velmi důležité se zaměstnanci komunikovat, rozvíjet je, budovat důvěru a adekvátně je finančně ohodnotit.

2.) Rozvoj a školení

HR oddělení se ve spolupráci s managmentem společnosti stará i o rozvoj zaměstnanců. Vytváří různé školící programy a cesty kariérního rozvoje. Tato činnost má pozitivní vliv na produktivitu i motivaci zaměstnanců. Rozvoj pracovníků zaručí společnosti angažované zaměstnance a nižší fluktuaci.

Pod HR zkratkou jsou schovaní také lidé, kteří zodpovídají za poskytování školení, která jsou v souladu se strategickými cíli organizace. HR často koordinuje různé schůzky, které jsou zaměřené na nové technologie, marketingové trendy nebo diverzitu.

Studujte kurz personalistiky

 

3.) Benefity

Benefity jsou stále velkým tahounem v oblasti spokojenosti zaměstnanců a i tuhle část zaštiťuje ve společnosti HR oddělení. Jedná se o peněžní i nepeněžní výhody, které firmy zaměstnancům poskytují.

Tato část v oblasti zaměstnancova života jej povzbuzuje k tomu, aby podával dobrý výkon, byl motivovaný a spokojený.

Mezi velmi žádané zaměstnanecké výhody patří možnost spolupráce z domova, flexibilní pracovní doba, příspěvek na pohybové aktivity, občerstvení na pracovišti, dotované vzdělávání nebo možnost volna navíc.

Hr zkratka

4.) Compliance

Compliance neboli dodržování základních pravidel a postupů stanovených společností, je také součástí HR. Jedná se o bezpečnostní standardy, zachování přesnosti údajů a dohled nad zaměstnaneckými benefity a výhodami.

Pro HR je velmi podstatné, aby byly ve společnosti dodržovány provozní standardy, které jsou stanoveny zákoníkem práce a celkově pracovním právem. HR tedy přebírá zodpovědnost za plnění veškerých požadavků a za zajištění souladu s právními požadavky.

5.) Angažovanost zaměstnanců

Již několikrát zmiňovaná angažovanost zaměstnanců je výsledkem vzájemné spolupráce HR se zaměstnanci i managementem. Udržuje tak firemní kulturu, kde každý ví, co je jeho cílem a kam má ve své práci směřovat. Angažovanost zaměstnanců HR rozdmýchává rozhovory o hodnotách, o jejich obavách a problémech a následné nahlášení těchto situací. Angažovaní zaměstnanci věří společnosti i lidem se kterými spolupracují.

Aby měla firma angažované zaměstnance nesmí zapomínat na uznání dobré práce a úspěchů, zpětnou vazbu, setkávání členů týmu a všech zaměstnanců ve společnosti a v neposlední řadě i na otevřenou komunikaci.

HR zkratka se vžila do podvědomí lidí a nyní vidíme, co vše se pod takovým označením skrývá. Nejen, že někdo na HR oddělení řeší, jakou budou mít zaměstnanci výplatu a zda je vše správně zadáno. HR se stará o celkové pohodlí zaměstnanců, jejich motivaci a prostor pro podávání nadstandartních pracovních výkonů. Hledáním a rozvojem talentů tak přispívá k dosažení cílů organizace a v neposlední řadě i kariérnímu posunu zaměstnanců.