Personalistika – obor, který se zabývá náborem, osobním rozvojem či motivací zaměstnanců ve firmách. V dnešní době jsou lidské zdroje nejcennějším faktorem každé společnosti. Typický personalista nebo také HR pracovník řeší nábor nových zaměstnanců a vzdělávání současných zaměstnanců. Dále řeší rozdělování benefitů, pořádání teambuildingů a případně i propouštění zaměstnanců a s tím spojenou administrativu. V personalistice se velmi často opakují pojmy, které souvisí se zaměstnaneckou agendou. Dnešní článek vám vysvětlí slovník pojmů.
Obsah:
Áčko
Pojem, který představuje neomluvenou absenci na pracovišti během pracovní doby.
Agenturní zaměstnávání
Jedná se o situaci, kdy agentura práce jako zaměstnavatel disponující příslušným povolením dočasně, za úplatu přiděluje své zaměstnance v pracovním poměru nebo na dohodu o pracovní činnosti k výkonu práce u jiného zaměstnavatele.
Benefity
Jsou nástrojem při odměňování. Zaměstnavatel je poskytuje zaměstnanci nad rámec vyplacené mzdy. Jedná se o finanční, hmotné i časové odměny – příspěvek na penzijní připojištění, hotovostní příspěvek, dar, dodatečné dny dovolené. Jejich podobu neupravuje žádný zákon. Benefity mají pozitivní vliv na zvýšení produktivity a celkové loajality k zaměstnavateli.
CV
CV je latinskou zkratkou slov curriculum vitae, která znamenají životopis. Předložení CV je základním požadavkem všech zaměstnavatelů, kteří si vybírají nové zaměstnance. Životopis by měl být stručný, výstižný a přehledný. Všechny tyto požadavky splňuje strukturovaný životopis, který lze doplnit fotografií. Ve většině případů se k CV přikládá i motivační dopis.
Digitalizace
Pojem, který je v posledních letech v HR velmi používaný. S příchodem digitalizace se totiž mění nejen pohovory, ale i následné vzdělávání zaměstnanců. Příkladem jsou sociální sítě a servery pro inzerci nových pracovních míst. Skype, ZOOM nebo Microsoft Teams pro video pohovory a následné vzdělávání zaměstnanců. Digitalizace je zkrátka pojem, pod kterým si lze představit veškeré nové technologie.
E-learning
S předchozím pojmem úzce souvisí e-learning. Je to výuka a certifikace zaměstnanců za pomocí výpočetní techniky a internetu.
Feedback
Nástroj, který pomáhá získat zpětnou vazbu od zaměstnanců. Nejčastěji jde o metodu anonymního hodnocení k níž se využívají dotazníky.
Home office
Označení pro práci z domova. Jedná se o formu flexibilního pracovního poměru, když zaměstnanec pracuje mimo sídlo společnosti. Může tak pracovat každý den, nebo v kombinaci s docházkou do sídla zaměstnavatele. Formu home office má každá společnost nastavenou jinak. Lze ji poskytovat jako benefit, u některých společností se jedná o běžnou praxi, u některých je možná jen v omezeném množství, v jiných společnostech se neuplatňuje vůbec.
Komunikace
Jedna z nejdůležitějších činností personalisty. Správná komunikace zajistí, že zaměstnanci budou mít potřebné informace nejen o své práci, ale také o dění ve společnosti. Lze využít synchronní komunikaci, která funguje na základě okamžité reakce – telefonování, videokonference, osobní hovor. A asynchronní komunikaci, kdy si příjemce zvolí čas seznámení se s novinkami sám – nejčastěji e-mail.
Leadership
Je pojem, o kterém se v personalistice mluví hlavně ve spojitosti se schopností vést tým lidí, které by měl mít vedoucí/ lídr. Leadership je proces, při kterém tzv. lídr určuje směr, kterým se mají jeho podřízení vydat. V tomto pojetí není leadership nejen o nadřazenosti, ale i ukázkou opory a správného příkladu pro své podřízené.
Mentoring
Moderní metoda vzdělávání zaměstnanců na pracovišti. Je založena na tom, že zkušený pracovník, v tomto případě mentor, má na starosti nového kolegu a pravidelně ho vzdělává, předává zkušenosti a začleňuje ho do pracovního procesu.
Onboarding
Se začleňováním a vzděláváním nového zaměstnance pomáhá i adaptační proces zvaný onboarding. Jedná se o systematické začlenění nového zaměstnance do firemní kultury. Nejprve se seznámí s personálním oddělením, poté i s jeho nadřízeným a kolegy. Jde i o seznámení s prostředím, potřebnou dokumentací a pracovními procesy. Správně nastavený onboarding pomáhá s rychlejším začleněním nového zaměstnance a tudíž i rychlejším zapojením do pracovního procesu s výsledky.
Skills
Pojem, který se v personalistice často využívá a představuje dovednosti a znalosti uchazeče, které jsou potřeba pro výkon dané činnosti. Dělí se na soft skills a hard skills. Mezi soft skills/měkké dovednosti patří komunikační schopnosti, sebereflexe, organizační schopnosti apod. Mezi hard skills/tvrdé dovednosti patří schopnost pracovat s určitým typem stroje, počítačovým programem, nebo znalost cizího jazyka či řidičské dovednosti.