Generace XYZ – v současné době tři ekonomicky nejaktivnější generační skupiny, které se od sebe však značně liší. Každá z těchto generací je ovlivněna dobou ve které vyrůstala. Při marketingové komunikaci se zákazníky je dobré se s každou z nich seznámit a zjistit jak danou skupinu správně oslovit.

Charakteristika jednotlivých generací

Generace X – jedná se o lidi, kteří se narodili mezi roky 1961 a 1980. Tato generace se obecně charakterizuje jako konzervativní a skeptická. Členové X jsou obvykle označováni jako „baby boomers”. U této skupiny bylo vypozorováno, že její hlavní prioritou je finanční zabezpečení, vlastní bydlení a klid. Je to generace, která byla vychována ve společnosti bez technologií, jako jsou počítače a internet. Jejich základní hodnoty zahrnují povinnost, důvěru, loajalitu a zodpovědnost.

Generace Y – jedná se o lidi, kteří se narodili mezi roky 1981 a 1995. Jsou známí jako mileniálové nebo digitální nomádi. Členové této generační skupiny jsou obvykle známí jako sebevědomí, otevření a technologicky zdatní. Jedná se o generaci, která odmítá  tradiční hodnoty, jsou velmi přizpůsobiví novým situacím a přináší inovativní přístup k práci. Mají zájem o sbírání nových zkušeností, jsou komunikativní a umí pracovat v týmu. Jejich hlavními hodnotami jsou tolerance, flexibilita, individualita a sebeúcta.

Generace Z je nejnovější věková skupina, do které patří lidé, kteří se narodili mezi roky 1996 a 2010.  Obvykle je tato generace charakterizována jako nejvíce technologicky zdatná, nejvíce multikulturní a nejvíce diverzifikovaná. Členové Z jsou obvykle známí jako vysoce cílevědomí a více zaměření na zkušenosti. Jsou také známí pro svou otevřenost, flexibilitu, inovativnost, kreativitu a schopnost rychle se učit. Jejich hlavními hodnotami je sociální dobro a ochrana životního prostředí.

Podívejte se na rekvalifikační kurzy

Marketingový pohled na generace

1.) Generace X

Generace X narozdíl od dalších generací vyrůstala bez moderních technologií. Jejich první seznámení s počítači přišlo často až na vysoké škole nebo v zaměstnání. V současné době představují velký zlom. Na jednu stranu se stále drží tradičních informačních kanálů, jako je televizní zpravodajství, rozhlas a noviny, ale řada z nich už je i na Facebooku. Z marketingového hlediska se jedná o generaci s největším podílem kupní síly. Jedná se lidi, kteří jsou na vrcholu své kariéry a oproti ostatním generacím dosahují často nejvyšších příjmů. Moderními způsoby jak oslovit generaci X jsou:

Facebook

Sociální síť Facebook už dávno není záležitost jen mladých lidí. Generace X navštěvuje Facebook stejně často, jak je tomu u mladších generací. Pro generaci X je Facebook dokonce nejvyužívanější sociální sítí.

E-mail marketing

Členové X používají e-mail většinou na denní bázi. Pokud disponujete důležitými informacemi, které potřebujete sdělit, představuje e-mail marketing pro oslovení generace X ideální řešení.

Více než kteroukoliv jinou generaci lze generaci X nalákat na slevy a věrnostní programy. Není tedy na škodu zahrnout slevu na první objednávku, slevu k narozeninám apod. Generace X je navíc specifická pro svou loajalitu. Potěší je odměny za pravidelný nákup, vzorky zdarma nebo doprava zdarma. Lidé X však požadují pocit bezpečí a jistoty formou obchodních podmínek a reklamačního řízení. 

2.) Generace Y

Zástupci generace Y již vyrůstali obklopeni digitálním světem a znají oblast technologií a IT. Oproti generaci X vyžadují více volného času a vyváženost soukromého a pracovního života. Své vydělané peníze rádi investují do cestování, volnočasových aktivit a do sportovních aktivit. Oceňují vzdělání a vyžadují smysluplnost vykonávané práce, rychle se přizpůsobují změnám. Jelikož se jedná o největší žijící generaci je dobré je umět správně oslovit.

Sociální sítě

Generace Y využívá kromě Facebooku velmi často i Instagram.

Webové stránky

Generaci Y lze velmi zaujmout i webovými stránkami. Musí být však atraktivní a funkční.

Pozitivní recenze

Generace Y dbá na důkladnou přípravu před nákupem. Dokonce až 40 % z nich se před nákupem seznamuje s recenzemi ostatních uživatelů.

Pro generaci Y je typické časté používání mobilního telefonu proto je dobré mít veškeré funkce optimalizované i pro mobilní telefony. U lidí Y navíc zabodujete zákaznickou podporou pomocí rychlého chatu.

Generace XYZ

Při marketingové komunikaci se zákazníky je dobré se s každou generací seznámit a zjistit jak danou skupinu správně oslovit.

3.) Generace Z

Generace Z je nejmladší ze současných ekonomicky aktivních generací. Jedná se o osoby narozené v letech 1996 – 2010. Někteří zástupci této skupiny stále studují. Mají spoustu společných rysů s generací Y – vysokou technologickou a IT gramotnost a život v online prostředí. Rozdílem je, že generace Y pamatuje život před nástupem nových technologií a internetu, lidé Z se již do tohoto prostředí narodili.

Typickými rysy této skupiny lidí je potřeba sdílení myšlenek prostřednictvím sociálních sítí a neustálé propojení s okolním světem prostřednictvím internetu. Oproti předchozím generacím je v této většina proti rasismu, podporují LGBT komunitu, bojují proti klimatickým změnám a věnují se více mezilidským vztahům a jsou rádi dobře informovaní.

Sociální sítě

Generace Z sleduje na sociálních sítích influencery a má v oblibě vizuálně zajímavý obsah. Oblíbenými sociálními sítěmi jsou Instagram a TikTok.

Aplikace

Generace Z stále častěji pro své online nákupy volí aplikaci před samotným vyhledávačem. Navíc rádi využívají i vizuální vyhledávání, kdy produkt vyfotí a aplikace jej za ně vyhledá sama. Stále častěji využívají i hlasové vyhledávání před klasickým psaným vyhledáváním. K takovému vyhledávání slouží Siri od Apple nebo Alexa od Amazonu.

Generaci Z nejlépe oslovíte na Instagramu. Pro svůj prodej lze využít instagramovou funkci Shopping, která zobrazuje informace o produktu a následně přesměruje i na webové stránky produktu. Sdílejte své produkty a představujte je pomocí reels.

Ideálním marketingovým nástrojem pro oslovení skupiny Z jsou influenceři. Statistiky uvádějí, že 65 % zástupců Z se někdy rozhodlo k nákupu na základě doporučení od influencera. V neposlední řadě ocení generace Z slevové kódy, dopravu zdarma či jiné benefity.

Závěr

Výše zmíněné generace mají velký potenciál. Každá marketingová strategie by se měla zaměřit na výše zmíněné rozdíly mezi věkovými skupinami. Lze se zaměřit na klientelu, která je pro vaše podnikání klíčová a zaměřit se tak na jejich osobité potřeby.