Téměř polovina zaměstnanců uvedla (přibližně 40 %) uvedla, že jejich práce byla někdy velmi stresující. A to je problém. Bez ohledu na to, jaký druh práce vykonáváte, stres na pracovišti je pro zaměstnavatele a zaměstnance škodlivý. Čtěte dále a zjistěte příčiny pracovního stresu, dozvíte se užitečné tipy, jak se vyrovnat se stresem na pracovišti.
Co způsobuje stres na pracovišti?
Špatná ekonomika nebo krize spojená s pandemií covidu či válkou na Ukrajině, to vše může vést firmy ke snižování počtu zaměstnanců. Každý pracovník občas pociťuje stres ze strachu ze ztráty zaměstnání, zvláště když vidí, že kolem něj dostávají někteří kolegové výpověď. Navíc, když dochází k propouštění, je na zbylé zaměstnance kladena zvýšená pracovní zátěž. Většinou se však nemění jejich finanční ohodnocení. Mezi další důvody, proč v práci pociťujeme stres, patří:
- tlak na výkon;
- delší pracovní doba;
- nucené přesčasy;
- problémy se spolupracovníky.
Delší pracovní doba může způsobovat zdravotní problémy, jako jsou cukrovka, srdeční choroby a přibývání na váze.
Stres v práci a jeho dopady
Nahromaděný pracovní stres vede k nejrůznějším nemocem. To pro zaměstnavatele znamená zvýšenou absenci pracovníků. Pokud stres neumějí zvládat, může vzniknout deprese. Vystresovaní zaměstnanci mají sníženou produktivitu práce, problémy si přenáší i do rodinného prostředí. Jestliže jsou zahnáni do kouta, mají větší sklon k násilí, v lepším případě např. křičí na kolegy či podřízené, v tom horším někoho udeří.
Tip! Čtěte článek: Jak poznat, že je čas na změnu práce? 5 jasných signálů
9 způsobů, jak zvládat stres v práci
Jak vidíte, pracovní stres škodí vaší kariéře a celkové kvalitě života. Zde je několik tipů, které vám pomohou vypořádat se se stresem v práci:
1. Vyhýbejte se práci s nepravidelnou pracovní dobou
Téměř 30 % pracovníků s nepravidelnou pracovní dobou uvádí, že mají kvůli tomu vážné pracovní a rodinné problémy.
Náhodné změny směn, pracovní plány na zavolání – to vše může vést ke stresu, protože zaměstnanci jsou v neustálém napětí, nemají rovnováhu mezi prací a životem. Nikdy neví s velkým předstihem, kdy budou povoláni do práce, a je pro ně obtížné vytvořit si osobní plány.
2. Prosaďte zdraví a odpočinek na pracovišti
Vzhledem k tomu, že stres může způsobit fyzické onemocnění, můžete dělat, vše co můžete, abyste se udrželi zdraví, tedy eliminovat stres v práci. Existuje několik způsobů, jak podpořit své zdraví, zkuste některé z nich prosadit v práci:
- Členství v posilovně. Prosaďte si u šéfa příspěvek na členství v posilovně nebo alespoň slevu.
- Nositelná technologie. Pořiďte si zařízení jako jsou FitBit nebo Garmin, které měří kroky, srdeční frekvenci a vaši celkovou aktivitu.
- Zdravé svačiny. Místo nezdravého jídla a sladké limonády si udělejte o přestávce čas na zdravou svačinu.
Zdraví a odpočatí zaměstnanci jsou méně vystresovaní a odvádějí lepší práci. Je to tak jednoduché.
Tip! Čtěte článek: Jak poznat, že je čas na změnu práce? 5 jasných signálů
3. Poznejte rozdíl mezi dobrým a špatným stresem
Ne každý stres je špatný a ne všemu stresu se lze (nebo by se mělo) vyhnout. Dobrý stres vás motivuje. Termíny, testy nebo potřeba mluvit před ostatními lidmi – to všechno jsou situace, které vytvářejí stres, ale jsou také tím, co nás motivuje. Dobrý stres má tendenci být krátkodobý a může dokonce zlepšit funkci mozku. Když cítíme tlak na svůj výkon, mozek zbystří.
Špatný stres je však chronický. Škodí zdraví, zpomaluje vás a může dokonce začít brzdit myšlení. Stres v podstatě využívá vaši reakci bojuj nebo uteč. Dobrý stres vám dává čas se z této reakce vzpamatovat, ale špatný stres vás do něj chytí a vyčerpává. Je důležité znát rozdíl mezi dobrým a špatným stresem, abyste věděli, v čem je problém, a který vám ve skutečnosti pomáhá.
4. Identifikujte známky chronického stresu
Možná ani nevíte, že se cítíte ve stresu. Zní to divně, ale je tomu tak. I když neznáte skutečnou zdravou míru stresu, který pociťujete, vaše tělo ano. Ke škodám, které stres působí, dochází, ať už si uvědomujete, že je špatný nebo ne.
Existuje několik jasných příznaků, že na vás má vliv stres:
- úzkost, nevrlost nebo deprese;
- apatie nebo nezájem o svou práci;
- pocit strachu ze své práce;
- potíže se spánkem;
- celková únava a vyčerpání;
- zhoršené soustředění na úkoly;
- napjaté nebo bolavé svaly;
- bolesti žaludku či hlavy;
- nadmírné užívání alkoholu.
5. Svěřte se někomu, že zažíváte stres v práci
Pomáhá někomu říct, že bojujete se stresem, ať už je to nadřízený nebo kolega. Mohou vám pomoci nebo vás nasměrovat na někoho, kdo může.
- Zvažte výsledky, které byste rádi viděli. Než si půjdete promluvit s nadřízeným, mějte několik nápadů, jak by řešení mělo vypadat. Můžete dostat příležitost je navrhnout.
- Měli byste znát zdroj stresu. Pokud je to konkrétní osoba, směna nebo úkoly, které jsou nad únosnou mez, než můžete zvládnout, buďte připraveni je zmínit. Pro šéfa je těžké slyšet „Jsem ve stresu!“, pokud neví, které okolnosti to způsobují.
- Požádejte o konkrétní řešení. Pokud hledáte řešení, neodcházejte ze schůzky s nadřízeným, aniž byste se dohodli na konkrétních věcech.
To, že jste ve stresu, není ostuda. Většina zaměstnavatelů by byla raději, kdyby zaměstnanci přišli a řekli jim, že mají v práci problémy se stresem, než aby to zjistili zmeškanými termíny nebo nízkou produktivitou.
6. Vytvářejte v práci pozitivní vztahy
Ne každý je společenský nebo snadno navazuje přátelství. A nikdo po vás nežádá, abyste ze svých spolupracovníků udělali své nejlepší přátele. Ale můžete se rozhodnout být pozitivní vůči ostatním a vyhýbat se negativitě, což máte ve své moci.
- Buďte dobrým posluchačem.
- Buďte upřímní, ale velkorysí při chválení práce někoho jiného.
- Pomozte někomu, kdo to potřebuje.
- Buďte ochotni učit nebo mentorovat někoho, kdo má méně zkušeností než vy.
- Vyhněte se pomlouvání nebo negativnímu mluvení o někom jiném v práci.
- Pokud je třeba řešit konflikty nebo problémy, používejte pozitivní jazyk. Vyhněte se obviňování nebo vykreslování někoho v negativním světle.
Rozhodnutí být pozitivní může vést ke zmírnění pracovního stresu.
7. Během práce se co nejvíce držte mimo sociální sítě
Při práci se co nejvíce držte mimo sociální média a mobilní zařízení. Poslední věc, kterou potřebujete, je drama prostřednictvím sociálních médií nebo textových zpráv, zatímco se snažíte dokončit svou práci. Sociální média vás například mohou upozornit na stresující události, které se dějí jiným lidem nebo na jiných místech. Nemusí mít žádný vliv na váš život, ale stejně si dovolíte cítit se kvůli nim ve stresu.
Navíc vás to rozptyluje a zpomaluje (častý problém při multitaskingu) a nakonec budete mít stres, když spěcháte dohnat práci, kterou jste neudělali, protože jste byli zaneprázdněni telefonem.
Tip! Čtěte článek: Vzdělávací kurzy: Proč nyní začít se vzděláváním?
8. Plánujte si práci co nejvíce dopředu
Nejstresovější dobou dne je pro pracovníky ráno, nebo když začínají směnu. Ne vždy se dá všechno připravit dopředu, ale pokud je to možné, připravte se předem. Pokud začnete den v panice a ve spěchu, celý den bude stresující.
9. Nezapomeňte dýchat
Ve stresující chvíli nezapomínejte dýchat. Zní to možná trochu hloupě, ale lidé obecně dýchají mělce. Zavření očí, hluboký nádech a pomalé vydechování může pomoci zpomalit a snížit vaše negativní fyzické reakce na stres. Může vám také pomoci kontrolovat vaši reakci na vypjatou situaci, která by jinak mohla přerůst v něco více stresujícího. Není to dlouhodobé řešení, ale může pomoci v okamžiku konfliktu.
Zdroj: wheniwork.com