Cookies jsou malé textové soubory, které se uživatelům zobrazují při návštěvách internetových stránek. Jejich základní funkcí je sledování a analyzování chování návštěvníků na dané internetové stránce. Od začátku roku 2022 musí návštěvníci udělit souhlas pomocí cookie lišty. Tuto povinnost ukládá majitelům webových stránek směrnice Evropské unie. Běžní uživatelé, kteří netuší, co pro ně souhlas se soubory znamená, svou odpověď najdou v dnešním článku.

Cookies z hlediska právních předpisů

Cookies fungují tak, že uživatelem navštívené internetové stránky odesílají do jeho prohlížeče informace, kde jsou postupně ukládány pomocí skriptu, který je spuštěn na doméně. Po uložení následuje odesílání souborů cookies zpět na internetové stránky, poté co je uživatel navštíví znovu. Dle Směrnice 2009/136/ES je nutný souhlas uživatele, aby bylo možné na jeho koncovém zařízení uložit datové soubory. Existují však i nezbytné cookies, které slouží pro základní funkčnost stránek a nevyžadují souhlas. Z první strany fungují lépe skrze firewally a jsou bezpečnější. Toto řešení využívá například měřící systém Google Analytics.

Uživatel může však při prohlížení webových stránek obdržet ve svém koncovém zařízení informace z jiných webových stránek, jedná o tzv. cookies třetích stran. Ta obsahují obrázky, zvukový záznam nebo konkrétní odkazy, které jsou zobrazené na internetové stránce, kterou si uživatel zrovna prohlíží. Tento druh souborů se ukládá pomocí skriptu z jiné domény. Uživatel je tedy sledován napříč doménami. Tento typ cookies se využívá především pro historii navštívených stránek, což například umožňuje přesnější cílení reklamy. Používá ho například systém NetMonitor.

Každé cookie obsahuje tyto informace

  • Název – tím, že má každá svůj název tak umožňuje odlišit více cookies stejného zdroje od sebe,

  • hodnotu – až 4 096 bitů dlouhý text,

  • datum expirace – čas, kdy data zmizí z prohlížeče,

  • doménu – pro kterou jsou cookies dostupné,

  • cestu – ta určuje, které stránky dané domény se ke cookies dostanou.

Z pohledu majitelů webových stránek

Pokud vlastníte jakoukoliv webovou stránku nebo e-shop, který máte napojený na Google Analytics, musíte mít cookie lištu. Tu nabízí profesionální poskytovatelé. Případně můžete mít na webu vloženou i vlastní lištu. Standardně v kódu webových stránek nebo přes Google Tag Manager. Cookies lišta musí návštěvníkům umožnit souhlas nebo odmítnut datových souborů, popřípadě lze nastavit i individuální zvolení sledovaných dat. Cookies jsou zkrátka nezbytné pro fungování webové analytiky – ukládají identifikaci návštěvníka, čas a zdroj návštěvy. Tyto údaje se na dalších stránkách načítají, doplňují a měřící systém tak může bez problému analyzovat konkrétního uživatele.

Z pohledu návštěvníků webu

Uživatel, který si nepřeje, aby jeho počítač přijímal a ukládal datové soubory, může bezpečnostní nastavení svého prohlížeče upravit ke své spokojenosti. Cookies můžete navíc ze svého prohlížeče snadno smazat. Návody jsou běžně dostupné na internetu. Při používání prohlížečů, jako je např. Chrome, se některé informace z webů ukládají do mezi paměti a může dojít k přehlcení. Jejich vymazáním lze odstranit některé problémy, například problémy s načítáním stránek a obrázkových souborů. Nejrozšířenější prohlížeče navíc umožňují blokování výhradně souborů cookies třetích stran s tím, že akceptuji pouze ty, které pocházejí přímo z dané internetové stránky, tzv. prvních stran. Uživatel má k dispozici cookie lištu, která poskytuje souhlas i odmítnutí souborů cookies.

Cookies

Anglosaský zvyk pro přátelskou atmosféru

Kde se vzal název cookies?

Celý princip i název vymyslel v roce 1994 programátor Lou Montulli – mimo jiné i autor animovaného GIFU. Slovo cookies znamená v překladu kulatá sušenka. Datové soubory fungují na stejném principu jako ty opravdové sušenky. Návštěvníkům má být podle anglosaského zvyku nabídnutá sušenka, aby se rychleji vytvořila přátelská atmosféra. Dříve se jim v češtině říkalo koláčky, dnes se však používá anglické pojmenování.

Zajímáte se o tvorbu webu, vedení e-shopu či jinou oblast marketingu? Absolvujte náš kurz „Online marketing„, kde se dozvíte vše od A do Z v ucelené formě.